Aandacht voor reclame op TV groter dan op Facebook en YouTube
Voor adverteerders is de grote vraag welke vorm van videoreclame, op TV, Facebook of YouTube, het meest effectief is om de verkopen te stimuleren.
De doelstelling van een Australisch onderzoek is om vast te stellen welke aspecten van videoreclame tot omzetgroei voor adverteerders leiden. Het onderzoek werd in opdracht van ThinkTV uitgevoerd. Daarbij werd gebruikt gemaakt van AI (Artificiële Intelligentie) en eye-tracking software in combinatie met merkvoorkeur van aankoopdata.
Conclusies
Uit het onderzoek komen de volgende resultaten naar voren:
- Hoe groter de aandacht voor de reclame, hoe vaker het merk wordt gekocht.
- Naar TV-reclames wordt 2 keer meer actief gekeken dan naar videoreclames op YouTube. Voor Facebook is dit zelfs 14 keer zo veel.
- TV-reclame genereert 2,4 keer meer verkoopeffect (44% extra verkoop) dan Facebook (18% extra verkoop) en 2,75 keer meer dan YouTube (16% meer verkoop).
Zelfde reclame op ander platform dan TV heeft minder effect
In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van dezelfde reclames op een ander platform. Hieruit blijkt dat consumenten die een videoreclame op TV zien meer aandacht besteden aan deze reclame. Meer dan wanneer ze exact dezelfde videoreclame op Facebook of YouTube zien.
Er zijn twee mogelijke verklaringen voor dit resultaat:
- Videoreclames op Facebook en YouTube nemen slechts een klein deel van het beeldscherm in en zijn daarom minder goed zichtbaar dan TV-reclames. TV-reclames gebruiken altijd 100% van het beeldscherm. Hoe kleiner het deel is dat van het beeldscherm wordt gebruikt, hoe minder sterk het verkoopeffect is.
- De beeldkwaliteit (het aantal pixels dat een bepaalde tijd zichtbaar is) van videoreclames op Facebook en YouTube is minder goed dan van TV-reclames. Zo wordt een online videoreclame doorbelast aan een adverteerder als 50% van de pixels gedurende 2 volledige seconden zichtbaar zijn voor een bezoeker van de site.
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het ThinkTV rapport ‘Visibility, The Attribute That Really Matters’ aangevuld met informatie uit het artikel van Bob Hoffman over dit onderzoek