Chatbots of mensenwerk?
Algoritmes, robots en chatbots dreigen veel werk in marketing, reclame en communicatie over te nemen van de mens. Wanneer dreigt dit fout te gaan?
Zonder algoritmes is programmatic advertising onmogelijk. Het irritante is dat het heel vaak lukt om binnen 0,3 seconden zo’n beetje iedere bezoeker van een website te targetten. Uw profiel is dan inmiddels aangeboden op een wereldwijde veiling waarna u een op maat gemaakte advertentie aangeboden krijgt op het moment dat de internetpagina laadt op uw computer, smartphone of op een ander device.
Maar hoe geavanceerd het algoritme tegenwoordig ook is; veel mensen krijgen nog steeds ongewenste reclame voorgeschoteld over een reis die ze al gemaakt hebben of een paar laarzen dat ze net gekocht hebben. Het menselijke ontbreekt hierbij. Steeds meer mensen nemen adblockers.
Chatbots
De komende jaren zullen chatbots steeds vaker de rol van servicemedewerkers van helpdesks gaan overnemen. Het is zeker handig voor simpele antwoorden die mensen met een beetje zoeken op een website hadden kunnen vinden. Maar het wordt veel lastiger als maatwerk noodzakelijk is. De ervaring leert dat als er een vraag wordt gesteld, dat men 9 van de 10 keer zo’n voorgeprogrammeerd antwoord krijgt wat nergens op slaat. Geen algoritme is zo slim dat het emoties kan herkennen. Dit kan nog wel eens heel veel klanten gaan kosten.
Bij RTV Noord hebben we sinds kort op de reclame website een chatbox geïntroduceerd. De eerste chats zijn inmiddels een feit. Dit laten we zeker niet door chatbots doen. Onze eigen medewerkers bewaken dit continu (tijdens werkdagen/tijden). Als u een vraag heeft over een reclamecampagne, de kosten of een advies wilt, kunt u behalve de telefoon te pakken of een mail te typen, chatten met een medewerker om zo onze service hoog en snel te houden.
Mensenwerk
Algoritmes en robots maken ons werk makkelijker, maar zodra ze de menselijke regie gaan overnemen gaat het fout. Maatwerk in reclame, klantenservice en teksten schrijven blijft in de komende jaren mensenwerk. Dus gebruik data, bots en algoritmes voor marketingcampagnes, gepersonaliseerde advertenties en aanbiedingen, maar er blind op vertrouwen kan echt nog niet. Zorg ervoor dat u zelf de controle houdt en als het fout gaat moet er nog ingegrepen kunnen worden.
Bron: http://www.frank.news/2016/11/28/het-blijft-toch-mensenwerk/