Commercial op publieke omroep effectiever
Uit onderzoek blijkt dat een commercial op een publieke omroep zoals RTV Noord beter scoort dan een commercial bij een commerciële omroep. De aandacht voor een tv-reclame is bij een publieke omroep hoger dan bij een commerciële omroep.
Publieke omroep vs. commerciële zender
Er is een verschil in de effectiviteit van de tv-commercials op de publieke en de commerciële omroep. Bij publieke zenders worden programma’s niet onderbroken door reclame uitingen. Dat zorgt er niet voor dat negatieve gevoelens sterker worden, maar het zorgt er wél voor dat positieve gevoelens sterker worden. Commercials worden op die manier als minder vervelend ervaren, daar heeft u als adverteerder baat bij. Reclames voor of na tv-programma’s zijn dus effectiever dan een onderbreking in het programma voor reclame.
Kwalitatief goede programma’s op publieke zender
Niet alleen de plaats van de tv-commercials is van belang. Ook de kwaliteit van programma’s draagt bij aan de effectiviteit van de commercials. Het brein koppelt een positief gevoel aan het zien van de logo’s van publieke televisiezenders. Deze positieve emoties stralen af op de commercials die vertoond worden op deze zenders. Ook wel het ‘halo- effect’ genoemd. Het positief gevoel van de publieke zender geeft bij de klant de suggestie dat de tv reclame ook positief is.
Bent u geïnteresseerd geworden in het adverteren met een commercial bij een publieke omroep, namelijk RTV Noord? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers. Zij helpen u graag verder.
*Bron: Ster, de invloed van de positie van een tv-commercial op effectiviteit