Drie marketingtrucs van Beyoncé
We kennen Beyoncé en Jay Z allemaal van de laatste hitlijsten. Maar dat het stel ook een goed uitgekiende marketingstrategie in elkaar kan zetten, dat is minder bekend. Bij de release van het nieuwe album van Beyoncé bedachten de wereldsterren drie slimme marketingtrucs, waar iedere ondernemer van kan leren.
- Gooi af en toe wat olie op het vuur
Zangeres Beyoncé bracht vorige maand haar zesde album ‘Lemonade’ uit. De smeuïge roddel dat haar man, rapper Jay Z, tijdens hun huwelijk is vreemdgegaan, kan niemand gemist hebben. Veel mensen willen weten of dit waar is. Op het album staat een aantal nummers waarmee ze ons wil doen geloven dat het wel degelijk waar is. ’s Werelds meest populaire stel zou een scheiding aankondigen in het album? Terwijl wij onszelf dat afvragen, is het waarschijnlijk Beyoncé en Jay Z die elkaar een high-five geven en samen de miljoenen dollars op hun bankrekening zien verschijnen. Negatieve aandacht wordt in dit geval omgebogen tot positieve aandacht. - Kies je media bewust
Een andere slimme zet is dat het album vervolgens alleen via Tidal verkrijgbaar is. Dit is een streaming muziekdienst die, je voelt hem al aankomen, gedeeltelijk in handen is van echtgenoot Jay Z. Slimme zakenman. Ze hebben deze verhaallijn gemaakt om meer albums te verkopen. Hoe meer aandacht, hoe meer verkopen, hoe beter. Hij was betrokken bij de oprichting van het hele album en kende de teksten van de songs. Uiteraard was hij goed voorbereid op de onvermijdelijke beschuldigingen die zouden volgen. Na de release van het album heeft Tidal ontzettend veel sign-ups gekregen, veel hogere naamsbekendheid en zit nu in de top van Apple’s App Store ranking. Door dit medium heel bewust te kiezen, komen de inkomsten nu via twee kanalen. - Storytelling is hip
Marketingtruc nummer drie: bij veel van de nummers van het album hoort een speciale visuele component. Videoclips die de nummers verder opbouwen, verdiepen en met elkaar verbinden. Er wordt extra content gemaakt om de nummers extra lading te geven én om de zangeres op nog meer kanalen in beeld te brengen. Het is voor het eerst dat muziekcritici schrijven over dat ze een album bekeken, in plaats van dat ze hem beluisterden. Een prachtig stukje pop-storytelling.
Bron: http://www.frank.news/2016/04/28/marketingtrucs-nieuwe-album-beyonce/