Een audiologo? Onmisbaar!

Wist u dat geluid een enorme bijdrage kan leveren aan de herkenbaarheid van uw merk? Met een audiologo vallen uw commercials meer op en worden ze herkenbaar. Er zijn tegenwoordig duizenden reclame uitingen. Op TV, radio, online, onderweg. Eigenlijk overal. Met zoveel uitingen, wordt het steeds lastiger om onderscheidend te zijn van andere aanbieders. Audio biedt uitkomst.

Geluid = emotie

Bij het bouwen van een merk is geluid onmisbaar, omdat de meeste beslissingen met het hart worden gemaakt. We zijn emotionele wezens en we worden niet gedreven door ratio. Geluid is heel geschikt voor het overbrengen van een boodschap met emotionele waarde. Veel bedrijven besteden ruimschoots aandacht aan hun logo en huisstijl, uitstraling van de winkel en de bedrijfsauto’s. Maar diezelfde organisaties vergeten helaas vaak het ontwikkelen van een ‘eigen geluid’.

Zet uw eigen audiologo in

Een audiologo is een herkenbaar (kort) geluidsfragment dat perfect past bij uw merk of bedrijf. Een audiologo kan het beste worden omschreven als een compact en herkenbaar geluid of deuntje. Een gezongen merknaam of slogan is ook een optie. Bij een audiologo (ook wel soundlogo genoemd) gaat het om een auditief en/of muzikaal beeldmerk. Het versterkt de kracht van een merk. Het zorgt voor herkenbaarheid en een betere herinnering van de commercial.

Zo’n logo kan kort worden gebruikt als intro of outro van een radiocommercial. Natuurlijk kunt u ook kiezen voor een langere variant. Deze kunt u gebruiken als muzikale ondersteuning van de voice-over. Dit wordt ook wel een corporate thema genoemd. Het heeft dezelfde herkenbaarheid als een audiologo.

Geluid heeft bewezen effect

Net als bij een visueel logo is de herkenbaarheid van een audiologo het meest belangrijke criterium. Op het moment dat een luisteraar het audiologo hoort, denkt hij of zij direct aan het merk. Voorbeelden van sterke audiologo’s zijn o.a. van McDonald’s, Unox, Coca Cola of Albert Heijn. Maar bedenk bij het maken ook of het geluid past bij de rest van uw merk. Maakt u stevige statements in uw reclame-uitingen? Dan past daar audio bij met een flinke bas. Wilt u vriendelijk overkomen? Dan is gitaarmuziek geschikter. Een producent kan u hier goed over adviseren.

Meer emotie en aandacht bij herkenbare audio

In een onderzoek, waar proefpersonen onder een MRI-scanner lagen, blijkt een audiologo het potentiële effect van de radiocommercial te vergroten. Ook op aandacht, emotionele respons en effectiviteit scoren commercials met een audiologo beter dan commercials zonder zo’n herkenbaar deuntje.

Voorbeelden

Hieronder een aantal voorbeelden van regionale adverteerders die gebruikmaken van een eigen tune:

Wilt u zelf eens kijken naar de mogelijkheden van een audiologo? Onze accountmanagers helpen u graag verder!