Meer website bezoekers door Radio- en TV-campagne

Wanneer u een campagne inzet op radio of tv, wilt u weten wat daar de effecten van zijn. Gaat u meer verkopen? Krijgt u meer offerte aanvragen? Komen er meer bezoekers op uw website? Allemaal terechte vragen die u zichzelf afvraagt bij de start van zo’n campagne.

Uit onderzoek blijkt dat Radio- en TV-campagnes erg effectief zijn in het stimuleren van extra websitebezoek. De RTV-campagnes zorgen voor direct websitebezoek en ze jagen zelfs de effecten van de organische resultaten aan. Wanneer kijkers of luisteraars uw naam op radio of tv horen, zoeken ze vaker op Google naar uw bedrijfsnaam. Ook blijkt uit onderzoek dat u radio en tv beter gespreid kunt inzetten, dus na elkaar. Het geeft nóg meer impact dan wanneer u ze gelijktijdig zou inzetten.

Het effect van RTV-campagnes op online resultaten

Om aan te tonen wat de effecten van RTV-campagnes op online resultaten zijn, is er onderzoek gedaan. Daarnaast werd onderzocht welke kenmerken van de campagnes het meest verklarend zijn voor de extra websitebezoeken. Dit onderzoek is verricht onder dertien landelijke adverteerders (Eneco, Fiat, Fox, Hyundai, Opel, SNS, Specsavers, Sunweb, Renault, Vereniging Eigen Huis, Vodafone, Werkspot en Ziggo), die hun campagne- en online-data ter beschikking stelden. Het betrof diverse campagnes met uiteenlopende marketingcommunicatiedoelstellingen.

Focus op websitebezoek

Bij de analyses van de effecten van alle campagnes lag de focus op het websitebezoek binnen één dag na de uitzending. Het resultaat is dat van de in totaal 152,6 miljoen websitebezoeken, er 6,4 miljoen websitebezoeken binnen één dag kunnen worden verklaard door de inzet van RTV-campagnes.

Van de negen beïnvloedende factoren, waar onder seasonality, salarisbetaling, het weer, mediadruk, concurrentie, overige media-inzet, resulteert de inzet van RTV-campagnes in circa 20% van de websitebezoeken. Mooie resultaten dus, die zonder de inzet van de radio- of tv-campagnes niet waren gehaald.

Conclusies van het onderzoek

  1. Een campagne-inzet van tv en radio achter elkaar werkt effectiever dan de inzet van tv en radio tegelijkertijd
  2. Met deze analyse wordt bevestigd dat branding campagnes erg effectief zijn in het genereren van websitebezoek
  3. Doelgroep zenders realiseren voor tv en Radio de grootste volumes en presteren het meeste kosteneffectief
  4. Resultaten op week- of weekenddagen verschillen nauwelijks
  5. Non-primetime inzet op tv en middag- en avondtijdvak op radio levert grotere volumes tegen lagere kosten, dat verschil is bij radio groter dan bij tv.

 

Bron: Objective Partners in samenwerking met BrandBooming.