Hoe muziek uw verkopen kan laten stijgen
Het magische van muziek is dat vrijwel iedereen ervan houdt. In de auto, thuis, maar ook in radio- en tv commercials speelt het een grote rol. Maar wist u ook dat de juiste muziek uw verkopen kan laten stijgen?
Juiste muziek leidt tot stijging verkoop met 30%
Muziek vervult drie belangrijke functies in reclames: aandacht trekken, een emotionele binding opbouwen en onbewust associaties aan een merk koppelen. Eve Carpenter van Iris Worldwide uit Engeland concludeerde dat in één van haar onderzoeken. Producenten die gebruik maken van de kracht van audio maken succesvollere commercials. Met als resultaat van muziek, een stijging van de verkoop.
Muziek werkt als trigger voor de hersenen
Muziek in commercials wordt vaak behandeld als ‘bijzaak’. Toch zijn er, ook in Nederland, prachtige voorbeelden te noemen waarbij de muziek als grote trigger werkt. Waardoor je opkijkt van je telefoon naar de tv. Of waardoor je de radio een tikkeltje harder zet. Door de muziek werd de commercial opvallend, won deze prijzen of werd de artiest in kwestie bekend. In deze voorbeelden werd zelfs meer gesproken over de muziek in de commercial, dan over de commercial zelf. Zie ook de reacties onder de YouTube video’s… Drie voorbeelden:
- Unox commercial, met muziek van Okke Punt (Wat een dag)
- Young Capital commercial, met muziek van Paul Laffree en Twan van Steenhoven (Work)
- Appelsientje commercial, met muziek van Gabriel Rios (Broadday light).
Even een stukje psychologie… Muziek werkt als ‘trigger’ voor emotionele activiteiten in onze hersenen. En door emotie kunnen we als merk consumenten aan ons binden. Denk aan muziek in films. Vroeger zette ik vaak het geluid uit, bij enge stukken in een film. Dat scheelde al de helft van de angst. Muziek triggert emotie en door de juiste muziek in te zetten, werkt dat in je voordeel. Deze ‘audiovisuele momenten’ hebben een korte- én langetermijnimpact. Het is dus de moeite waard om erin te investeren, want het effect is niet zomaar voorbij. Je kunt het beeld niet zien zonder de muziek en andersom.
Juiste muziek zorgt voor een stijging van de verkopen tot maar liefst 30%
Volgens een publicatie in Admap zorgt de juiste muziek voor een stijging van de verkoop tot maar liefst 30%. Aan de hand van het onderzoek van Eve Carpenter werden de volgende functies van muziek vervult, die we kunnen omzetten naar tips voor muziekgebruik:
Aandacht trekken
Bij muziek kun je gebruik maken van aandacht trekken. Door opvallende muziek te gebruiken gaan mensen handelen. Ze zetten het geluid harder, gaan op zoek naar de artiest, kijken op naar de tv etc. Ze worden nieuwsgierig en je doel is bereikt: mensen kijken/luisteren met volle aandacht naar de afzender.
Emotionele band opbouwen
In het beste geval wekt jouw muziekgebruik een positief gevoel op bij je doelgroep. In het geval van Young Capital werd er gewerkt met producenten van o.a. de rapformatie The Opposites. De meningen online waren verdeeld, vooral de oudere doelgroep is niet altijd positief. Maar Young Capitals richt zich met deze commercial tot jongvolwassenen. In die categorie spreekt de muziek juist heel erg aan en daarmee werd direct de focus gelegd op die doelgroep. Schot in de roos. Toffe muziek, tof merk.
Op een onbewust niveau associaties aan een merk koppelen
Audio krijgt toegang tot het onderbewuste brein. Dat gebeurt door een verbinding te maken met de emoties die gekoppeld zijn aan bepaalde geluiden of muziek. Slechts een klein deel van alle informatie die mensen omringt, wordt bewust verwerkt. Muziek wordt niet altijd bewust geconsumeerd, maar wordt wel gekoppeld met krachtige associaties op een onbewust niveau. Met andere woorden: vinden mensen de muziek in jouw commercial mooi? Dan zijn ze bewust, óf onbewust positief over jouw merk.
Media-exposure
Wanneer audio goed wordt gekozen, helpt het consumenten om een meer betekenisvolle verbinding te maken met de reclame op een dieper niveau. Het zorgt vaak ook voor gratis media-exposure, zoals in de drie genoemde voorbeelden. De gebruikte muziek is duizenden keren gedraaid op de radio en gezien op YouTube. Daardoor gingen veel consumenten ook op zoek naar de TV-commercial, dat draagt weer opnieuw bij aan een positieve associatie en dús aan verkoop.
Bron: Warc.com