Hoe wordt een radiocommercial gemaakt?
Hoe wordt een radiocommercial gemaakt? Het is zo’n typische vraag die we vaak krijgen. En het is leuk om uit te leggen, dus in 7 simpele stappen nemen we u mee in het proces dat wij dagelijks doorlopen. Zo wordt een radiocommercial gemaakt:
Stap 1: Uw wensen
Voordat we beginnen met het maken van een radiocommercial, is het belangrijk om uw wensen in kaart te brengen. Zo kunnen we samen de boodschap bepalen, de tone-of-voice, de lengte van de spot en het doel. U weet zo ook of uw doelgroep past bij die van ons en op welke momenten uw radiospots het beste in te zetten zijn.
Stap 2: We bepalen of radio geschikt is
Om maar met de deur in huis te vallen, radio is niet altijd het meest geschikte kanaal. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan het feit dat uw doelgroep geen radio luistert. Als wij denken dat een ander medium geschikter is, hoort u dat natuurlijk van ons. We adviseren u daar heel graag over en praten u bij over de cijfers en feiten van Radio Noord en onze andere kanalen.
Stap 3: Naar de producent
Is radio de juiste keuze? Na uw akkoord op onze offerte voor de inzet van de campagne, koppelen we u aan een van onze radio-producenten! Die kijkt met u naar uw wensen voor de commercial, óf de producent gaat aan de slag met een uitgewerkt idee uit stap 1.
Stap 4: Tekst en voice over
Op basis van uw wensen, stelt de producent een tekst voor, die is getimed op de seconden die u heeft ingekocht. Natuurlijk kunt u meedenken over de tekst, inhoud en audio of muziek. Op basis daarvan gaat de producent aan de slag met een voorstel. Ook mag u een stem kiezen die de commercial inspreekt.
Stap 5: Opname en afwerking
Bent u tevreden met de voorstellen qua tekst en stem? Mooi, de radiocommercial wordt dan opgenomen en afgewerkt. Ziet u graag nog een paar veranderingen in de radiocommercial? Geen probleem, die worden dan ook aangepast.
Stap 6: Inplannen maar
Als de radiocommercial klaar is, is het zo ver: uw eigen radiocommercial is af. Voordat u uw commercial kunt horen op uw eigen radio zal de radiocommercial eerst moeten worden ingepland. Dat verzorgt ons backoffice team voor u. U krijgt van ons een uitzendschema waarop u ziet wanneer uw spot te horen is. Ook leuk voor uzelf natuurlijk, zodat u op het juiste moment de radio iets harder kunt zetten.
Stap 7: Bereikcijfers
Meten is weten. Daarom plannen we samen een evaluatiegesprek waarin we de bereikcijfers met u doornemen. In zo'n evaluatie vertellen we u hoeveel procent van de Groningers u heeft bereikt met uw commercial én hoe vaak ze uw commercial gemiddeld. hebben gehoord. Vaak heeft u aan het einde van een campagne zelf ook al een beeld bij de radiocommercial, omdat er nieuwe klanten zijn geweest die verwezen naar de commercial.
Wilt u ook deze 7 stappen doorlopen en binnenkort uw eigen radiocommercial horen bij Radio Noord? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze experts via 050-3186655.