De impact van reclame tijdens de feestdagen

In dit artikel staan we kort stil bij de impact van reclame tijdens de feestdagen. We worden overladen met emoties die we onbewust in ons opnemen. Als consument wordt ons aankoopgedrag en ons beeld van een merk (groten)deels gevormd door de emotie die wij associëren met reclame-uitingen. En daar wordt flink op ingespeeld.

De impact van (tv-)reclames en de rol van emoties daarin mag niet onderschat worden, zeker niet in deze periode van de feestdagen waar bedrijven losgaan. De periode aan het eind van het jaar staat volledig in het teken van consumeren. De ene na de andere aanbieding moet ons verleiden om te kopen.

Hoe verleid je de consument?

Natuurlijk is een korting fijn, maar het grote succes tijdens de feestdagen komt van de bedrijven die een commercial weten te bouwen die de consument écht raakt. Door op de emotie te richten wordt ons onderbewuste overladen met prikkels die we niet kunnen weerstaan. Een reclame die zielig, lief of erg hartverwarmend is, maakt veel meer los dan de lokale supermarkt die een aardige korting durft te geven.
 Tijdens de feestdagen draait het allemaal om liefde, saamhorigheid, gezelligheid en blijdschap. Deze positieve, intense emoties worden benadrukt in allerlei reclame campagnes op TV. Denk aan Albert Heijn die de gezelligheid extra benadrukt of Coca Cola die met haar tijdloze Kerstman reclames ieder jaar opnieuw doet verbazen.

En wat te denken van de ‘Man On The Moon’ van John Lewis? Dit Engelse warenhuis heeft een reclame weten te maken die ontzettend vaak op Facebook werd gedeeld. Ook hier weet een bedrijf mensen te raken door in te spelen op de emotie. Oordeel zelf maar; heeft deze reclame jou ook geraakt?

De daadwerkelijke impact van reclame tijdens de feestdagen

De volgende belangrijke veranderingen kunnen optreden wanneer reclames inspelen op emotie:

  • Positieve houding tegenover merk en reclame;
  • Verhoogde aandacht tijdens het zien van de reclame;
  • Verhoogde reclame-, boodschap- en merk herkenning (recall).

Het is van groot belang voor bedrijven om de juiste emoties te stimuleren!
Wil je dus de aandacht van de consument (houden)? Richt je dan op de emotie!