Nieuwe app: goud geld of weggegooid geld?
Wanneer was de laatste keer dat u een app gedownload hebt? Grote kans dat dit langer geleden is, dan de laatste keer dat u een app verwijderd hebt. Consumenten hebben steeds minder interesse in mobiele apps. Als u net op het punt stond een app voor uw bedrijf te laten maken, lees dan eerst even dit.
Napratende honden
Natuurlijk kan niemand meer zonder apps als WhatsApp en Facebook, maar de tijd dat we alle apps interessant vonden is echt voorbij. Waar we zo’n zeven jaren geleden nog alle vermakelijke apps downloadden, is onze appbehoefte anno 2016 flink veranderd. We willen geen honden meer die ons napraten in grappige stemmetjes. Of apps waarbij we ons eigen bier kunnen tappen. Nee, we willen alleen nog maar apps waar we écht iets aan hebben.
Swipe
Deze ontwikkeling komt doordat de homescreens van onze smartphones langzamerhand vol raken met vierkante icoontjes. Voor het opzoeken van een nieuw restaurant in de Couverts app, moeten we eerst vier keer swipen. En als Instagram besluit het logo te veranderen, duidt dat op zoveel weerstand dat gebruikers sneaky manieren uitvinden om het oude logo weer op hun homescreen te vertonen. Een typisch gevolg van we zien door de bomen het bos niet meer.
Hoge eisen
Ook voor de bouwers van apps is het leven er niet gemakkelijker op geworden. Probeer nu maar eens een onderscheidende app te maken. Eentje die verschilt van de miljoenen andere in de App- en Play Store. Daarnaast vereisen apps steeds nieuwe content, features en hoge eisen van Apple en Android. En vergeet niet de aanpassingen om systeemupdates van besturingssystemen bij te houden.
Kortom: we zijn appmoe. Maar heeft u dan tóch dat unieke, onderscheidende, niet te missen app-idee? Onthoud dan: hoe beter de apps, hoe langer mensen ze houden. Als de consument eenmaal een goede app gebruikt, gaat ze niet meer op zoek naar een nieuwe. En dán heeft u goud in handen.
Bron: Tijdschrift voor Marketing, mei 2016