Samen TV Kijken: De Sleutel tot Reclameherinnering

Hoe vaak kijk jij nog samen televisie? Uit recent onderzoek blijkt dat samen TV kijken niet alleen gezellig is, maar ook een grote rol speelt in hoe goed we reclames onthouden. Vooral de woonkamer, met het grote televisiescherm als middelpunt, blijkt dé plek te zijn waar dit effect het sterkst is.

Maar wat maakt samen kijken zo bijzonder? En hoe zorgen factoren zoals stemming, kijkgedrag en gezelschap ervoor dat een reclame beter blijft hangen? We zetten de belangrijkste inzichten voor je op een rij.


Wat bepaalt reclameherinnering?

Het onderzoek brengt zes factoren in kaart die een belangrijke rol spelen bij reclameherinnering. Laten we een paar opvallende punten uitlichten.

1. Het scherm: groter onthoudt beter

Niet verrassend: hoe groter het scherm, hoe beter we reclames onthouden. Reclames die op een televisiescherm worden bekeken, blijven 34% beter hangen dan op een computer en zelfs 60% beter dan op een tablet of smartphone. Het grote scherm in de woonkamer blijkt dus niet alleen een fijne plek om te kijken, maar ook een slimme plek voor adverteerders.


2. Professionele content scoort

In de woonkamer wordt vaker naar professioneel geproduceerde content gekeken, zoals films, series of live televisie. Dit soort content wekt 44% meer vertrouwen dan bijvoorbeeld video's op sociale media en wordt bovendien als veel minder opdringerig ervaren. Daardoor staan we als kijker meer open voor de reclames die er tussen zitten.


3. Stemming doet ertoe

De woonkamer is niet alleen een plek om TV te kijken, het is ook een ruimte om te ontspannen, tot rust te komen en samen te zijn. Die positieve sfeer heeft een grote invloed op hoe goed we reclames onthouden. Als we ons gelukkig voelen, onthouden we reclames 41% beter. Zijn we ontspannen? Dan gaat dit met 14% omhoog. En kijken we samen met anderen? Dan stijgt de herinnering zelfs met 49%.


4. Samen kijken zorgt voor sterke herinneringen

De woonkamer is vaak dé plek in huis waar we gezamenlijk TV kijken. Dat samen kijken heeft een groot effect: als we met anderen kijken, onthouden we reclames 23% beter dan wanneer we alleen kijken. En dat is niet alles. De kans dat we de reclame herhalen of nadoen, verdubbelt wanneer we samen kijken. Vooral als er kinderen bij betrokken zijn, stijgt dit zelfs tot 3,2 keer zo vaak.



Jongeren kijken opvallend vaak samen

Vooral jongeren blijken opvallend vaak samen televisie te kijken. Zo kijkt 58% van de jongere kijkers (zoals Gen Z) lineair TV met minstens één andere persoon. Dit laat zien dat samen kijken niet alleen iets is voor gezinnen, maar ook onder jongere doelgroepen populair blijft.



Live televisie blijft een sterke troef

Naast de invloed van gezelschap is er ook gekeken naar de manier waarop we samen televisie kijken. Maar liefst 68% van de gezamenlijke kijktijd bestaat uit live TV, uitgesteld kijken of on-demand kijken van traditionele zenders. Vooral live televisie scoort hoog en speelt daarmee een belangrijke rol bij het onthouden van reclames.



Conclusie

Samen TV kijken is niet alleen gezellig, maar heeft ook een grote impact op hoe goed we reclames onthouden. Vooral de combinatie van een groot scherm, een fijne sfeer en het kijken met anderen zorgt ervoor dat reclames beter blijven hangen. Opvallend is dat jongere kijkers hier zelfs nog meer gevoelig voor zijn.

Dus de volgende keer dat je samen op de bank ploft met een goede film of serie, weet je dat het niet alleen leuk is, maar ook een krachtig moment voor adverteerders om hun boodschap te laten blijven hangen!

Het volledige rapport eens doorlezen? Bekijk het rapport van Thinkbox via deze link.