De kracht van crossmedia

Veel bedrijven ervaren het als een grote uitdaging: klanten vinden én binden. De juiste doelgroep aanspreken met de juiste boodschap op het juiste moment. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar is dat wel zo? Om ervoor te zorgen dat uw doelgroep niet meer om uw advertentie heen kan, zet u verschillende kanalen in, oftewel: crossmedia. De kracht van een zogenoemde crossmediale campagne bestaat uit de inzet van meerdere mediakanalen die dezelfde boodschap overbrengen. Verwijs bijvoorbeeld in een radiocommercial naar uw website. Of noem in uw advertentie in de krant de website waar men informatie over uw bedrijf kunt vinden. De advertentie prikkelt en de website vertelt de lezer meer.

De gouden tips voor crossmedia

Om u een beetje op weg te helpen met deze vorm van adverteren, geven we u een aantal tips om zoveel mogelijk potentiële klanten te benaderen via verschillende kanalen.

Tip 1: Zonder startpunt geen finish

Besteed uw marketingbudget effectief door eerst na te gaan wat u wilt bereiken met uw advertentie, wie uw doelgroep is en wanneer u de gewenste doelstelling behaald wilt hebben. Om maximaal resultaat te behalen met minimale inspanning, zijn dit essentiële stappen die gezet moeten worden. Door eerst na te gaan wie uw doelgroep is, kunt u later makkelijk bepalen welke kanalen u in kunt zetten. Weinig moeite, veel effect!

Tip 2: Verdiep je in de klant

Eenmaal uitgezocht op wie u de advertentie wilt richten, is het belangrijk om uw potentiële klanten te begrijpen. Onderzoek het mediagebruik van uw klanten. Bekijk waar uw klanten dagelijks naar op zoek zijn op het internet, naar welke programma’s ze kijken op televisie, welke tijden ze online zijn en wat hen dagelijks bezighoudt. Inleven in de doelgroep levert een concrete en vooral doelgerichte boodschap op.

Tip 3: Bij crossmedia hoort één boodschap

De kracht van een boodschap zit in de herhaling. Dagelijks ziet men maar liefst 377 reclameboodschappen. Online media, zoals banners, buttons en reclamefilmpjes, hebben het grootste aandeel in deze boodschappen. Voor u als adverteerder is het dus de kunst om op te vallen. Zorg er daarom altijd voor dat u één consistente boodschap overbrengt op diverse kanalen. Wanneer mensen een boodschap een aantal keer voorbij zien komen, blijft het beter hangen. Daardoor is een consistente boodschap vaak de beïnvloedende factor bij het nemen van een beslissing.

Terugkomend op de vraag of het wel zo vanzelfsprekend is om die ene specifieke klant aan te kunnen spreken: ja zeker! De juiste doelgroep aanspreken met de juiste boodschap op het juiste moment. Het kan! Maak een weloverwogen beslissing bij de inzet van het gebruik van crossmedia en ga uit van de kracht van het adverteren.

Bron: https://www.bijgespijkerd.nl/bijgespijkerd/tips-voor-betere-cross-media-strategie