De 7 gouden tips voor een doeltreffende radiocommercial
Radio is een marketingmiddel dat al láng bestaat. Om die reden wordt het geschaard onder de ‘traditionele media’. Door veel online marketeers worden de media die al lang bestaan vaak weggezet als ouderwets. Niet effectief. De kracht van de radiocommercial wordt daarmee volledig onderschat. Radio is een geweldig medium, tenminste, als je het goed weet te gebruiken. In dit artikel geven we u zeven gouden tips voor het optimaliseren van uw radiocommercial.
Maar waarom radio?
Radio heeft veel voordelen. Er wordt zelden weggezapt en u kunt het script voor een spot snel laten maken en produceren. Daarnaast weet u zeker dat u de luisteraar een goed gevoel geeft. Vaak is de luisteraar alleen en zelfs als hij in gezelschap is, dan nog heeft de luisteraar het gevoel dat er alleen tegen hem/haar gesproken wordt. Dat is ook het mooie van radio: u hoeft niet te voorkomen dat de luisteraar wegzapt, radioluisteraars zijn erg trouw en luisteren lang. U moet alleen zo interessant zijn dat u de aandacht trekt…
Hoe maakt u een effectieve radiocommercial?
Gouden tip #1: Eén gedachte overbrengen in radiocommercials
De eerste gouden tip is dat u bij radiocommercials één gedachte moet overbrengen. Eén boodschap. Wanneer u afwijkt van dit format en te veel informatie in een korte tijd promoot, dan vergeet de luisteraar wat hij/zij moet doen of onthouden. U communiceert niets als u te veel wilt zeggen in een radiospot. Wilt u toch meer vertellen? Maak dan meerdere spots. Voor elke boodschap één radiospot en u zult merken dat de luisteraar het sneller zal onthouden.
Gouden tip #2: Wat zijn de benefits?
De luisteraar vind het niet zo interessant welk product of welke dienst u verkoopt. Hij/zij is wél geïnteresseerd in wat u kunt betekenen in zijn of haar leven. De kunst van een radiocommercial is dat u productkenmerken (een zachte bank met binnenvering) vertaalt in een productbelofte (comfort en een relaxter leven). Dit klinkt veel aantrekkelijker en de luisteraar zal eerder denken: ‘dat wil ik!’.
Gouden tip #3: Zorg voor herkenbaarheid in de klank van uw radiocommercial
Zonder herkenbaarheid geen associatie. Zo geldt dat ook voor de muziek onder de radiocommercial. Muzikale branding is onderdeel van de boodschap die u uit wilt dragen. Wanneer de luisteraar de eerste toon van uw commercial hoort, moet er al een belletje gaan rinkelen. Hoe vaker u de muziek gebruikt, hoe sterker de herkenning van uw commercial in het brein van de luisteraar wordt.
Gouden tip #4: Zorg dat de luisteraar zich identificeert met de boodschap
Om uw commercial te laten resoneren bij uw doelgroep, helpt het om het probleem van de luisteraar helder te omschrijven. Zo kan de luisteraar zich identificeren met degene die hetzelfde probleem heeft. Wanneer u weet met welke gedachten of problemen uw doelgroep rondloopt, kunt u hier goed op inspelen in een radiocommercial. Omschrijf het probleem en biedt vervolgens een oplossing.
Gouden tip #5: Beoordeel pas na opname van een demo
Soms is het zo dat een boodschap hard overkomt wanneer het op papier staat. Het lijkt soms te kort door de bocht, te hard of onhandig. Maar schijn bedriegt. U kunt beter eerst een demo van het idee op laten nemen voordat u het beoordeelt. In de meeste gevallen komt de boodschap dan heel anders over. Gooi een papieren versie van de radiospot nooit direct in de prullenbak, maar geef het een kans. Als het na opname nog steeds niet klinkt, kunt u het alsnog weggooien.
Gouden tip #6: Let op de timing van uw radiocommercial
Niets is zo irritant als een te snelle reclamespot. Stelt u zich voor dat u een reclamespot van 30 seconden heeft. U wilt heel veel vertellen, maar het blijkt dat er ontzettend snel gesproken moet worden om alle informatie erin te ‘proppen’. Om een goede timing te maken, leest u de tekst hardop en vooral duidelijk voor. Zo ziet u beter of het aantal woorden past bij de ingekochte tijd. Neem altijd één of twee seconden ‘reservetijd’, zodat uw voice-over de ruimte heeft om nog te improviseren.
Gouden tip #7: Zorg voor een call to action
Tot slot de belangrijkste tip, want u wilt ook resultaat halen uit uw radiocampagne. Bedenk én communiceer dus wat de luisteraar moet doen na het luisteren van de radiocommercial. Denk aan het kopen van een product, het downloaden van een e-book, het bezoeken van een website, het maken van een afspraak, een online test invullen etc. Vertel de luisteraar wat hij/zij moet doen en maak het zo gemakkelijk mogelijk, zo haalt u het maximale uit uw campagne.
Bron: Maes, P. (2010). Kan de radio wat harder? Amsterdam: RAB, Stichting Radio Advies Bureau.