Een website in uw commercial? Let hier dan op!
Bij RTV Noord horen we dagelijks tientallen radio- en tv-commercials. Iedere commercial wordt handmatig bekeken en geluisterd, om te zien of horen of de inhoud geschikt is voor onze kanalen. In de meeste gevallen wordt er in zo’n commercial een website genoemd, voor meer informatie. Maar hoe effectief is dat?
Wat is het doel van uw commercial?
Allereerst zou u zich als adverteerder moeten afvragen wat het doel van uw commercial is. Afhankelijk daarvan, kunt u uw website noemen. Of niet. Want is bijvoorbeeld het doel om de uitverkoop onder de aandacht te brengen? En wilt u zoveel mogelijk mensen naar uw winkel leiden? Dan is het noemen van een website overbodig en zonde van de kostbare seconden. Maar wilt u leads werven? Of online iets verkopen? Dan is het noemen van een URL in uw commercial essentieel. Heeft u besloten dat u een URL of website wilt benoemen in uw commercial? Dan hebben we vier tips voor u!
Redirect alle andere varianten
Heeft u een website waar twijfel over kan ontstaan qua spelling? Dan is het handig om alle URL’s met andere varianten van de spelling ook te claimen en door te linken (redirect) naar de hoofdwebsite. Wanneer kijkers of luisteraars dan uw URL intypen, komen ze automatisch op de goede website terecht. Bijvoorbeeld: Is uw website www.janssenslapen.nl? Claim dan ook www.jansenslapen.nl en link deze door naar uw website. Dan maakt het niet uit of mensen uw bedrijfsnaam met één S of dubbel S schrijven. Ze komen altijd bij u terecht.
Is de URL te lang of te moeilijk? Kies een opvallende, korte URL voor deze campagne
Sommige namen van websites zijn best lang, of er ontstaat veel twijfel over hoe je het schrijft als je het hoort. Dan is het beter om een opvallende URL te communiceren die makkelijk te onthouden is. Denk bijvoorbeeld aan ikwilvanmijnautoaf.nl. Opvallend, en makkelijk te onthouden, zeker door het audiologo.
Spreek de URL duidelijk uit en herhaal deze minimaal 1x
Voor u is uw bedrijfsnaam heel vanzelfsprekend. U gebruikt hem dagelijks. Maar voor een luisteraar of kijker van uw commercial, is dit niet altijd het geval. Laat daarom uw website of URL duidelijk uitspreken en herhaal deze minimaal nog een keer in de commercial. Zo wordt het herkenbaarder en blijft het beter hangen. Dus: meer bezoekers op uw website.
Sluit af met een tag-on
Wanneer u veel wilt vertellen in uw commercial, heeft u soms niet meer voldoende seconden over om uw URL te communiceren. Of in ieder geval niet twee keer. Dan kan het een idee zijn om een tag-on in te zetten, speciaal voor uw URL. Een tag-on is een extra commercial van (meestal) 5 seconden. Uw commercial wordt dan uitgezonden, vervolgens komt er een andere commercial en daarna wordt uw tag-on uitgezonden met uw URL. Dat zorgt voor meer contactmomenten en herkenbaarheid.