Adverteren met een klein marketingbudget? Geen probleem!
17 oktober 2021 
3 min. leestijd

Adverteren met een klein marketingbudget? Geen probleem!

In uw organisaties zijn er doelen. U wilt bijvoorbeeld meer klanten, meer omzet of meer bekendheid. Daar heeft u ook geld voor over, maar hoeveel precies weet u nog niet, dat ligt er natuurlijk ook aan wat het u oplevert.

Gratis adverteren

Bestaat er zoiets als gratis adverteren? Niet echt natuurlijk, maar u kunt uw eigen marketingmiddelen meestal wel gratis inzetten om uw boodschap onder de aandacht te brengen. Denk aan uw social media kanalen, uw website of een e-mailing naar uw klanten (als u deze gegevens heeft).

Maar wat als u uw boodschap daar allemaal al heeft gedeeld? U heeft uw boodschap al ingezet in uw eigen kanalen zoals Facebook, LinkedIn of Instagram. Maar het organische bereik van de social media kanalen wordt tegenwoordig steeds minder. Ook via e-mail of uw website bereikt u op een gegeven moment een plafond aan wat er nog haalbaar is qua sales.

Zolang u niet betaald voor uw marketingmiddelen, zal uw boodschap steeds minder impact hebben via deze kanalen. Tijd voor actie, want u ziet kansen en mogelijkheden. Tijd om een klein budget in te zetten. Want u hoeft echt niet altijd € 15.000 te investeren om te adverteren.

Adverteren met een klein budget

Stel dat u heeft bepaald dat u maximaal € 2.000,- wilt uitgeven aan marketing, dat kunt u missen en u wilt graag zien via welke kanalen u dat geld terugverdient. Hieronder vindt u een aantal marketingmiddelen die u kunt inzetten voor een klein budget.

1. PR en de media

Het eerste marketingmiddel is gratis in te zetten, mits u een goed verhaal heeft voor de media. Wanneer u met uw nieuws in de pers komt, brengt dit geen kosten met zich mee. U investeert uw tijd in een persbericht of pitch richting een redactie van een medium dat voor u interessant is.

De media zet het met een beetje geluk om in een bericht of item dat u in een goed daglicht zet. Zo krijgt u een plek in de media, zonder kosten. Wilt u weten hoe u een persbericht stuurt? Dat leest u hier.

2. Display marketing

Voor een klein budget is adverteren via display marketing heel interessant. Met een banner adverteren op een website waar uw doelgroep zich bevindt. U krijgt online veel views en voor de naamsbekendheid kan het veel betekenen. Dat zijn gelijk de grootste voordelen van display marketing.

Maar wat dacht u van de mogelijkheden om uw banners alleen te tonen voor mensen in een bepaalde gemeente in Groningen. Fantastisch als u bijvoorbeeld een winkelier of gemeente bent met een boodschap voor de inwoners van een bepaald gebied. Bekijk hier alle opties om online te adverteren bij RTV Noord.

3. Radio

Misschien verwacht u het niet, maar met een klein budget kunt u ook adverteren via een zeer krachtig medium: radio. Regionale radio kan worden ingezet voor meerdere doelen. Denk aan het verhogen van uw verkopen tijdens een actieperiode of het verhogen van uw naamsbekendheid op langere termijn. Een goede radiocommercial draagt enorm bij aan uw branding, u bouwt zo een sterk met dat lang in de hoofden van uw doelgroep blijft rondzingen (soms zelfs letterlijk, wanneer u een audiologo toevoegt).

De impact van radio is zelfs nog groter dan die van online advertenties. Wilt u weten hoeveel weken u kunt adverteren op radio voor uw budget? Bekijk hier wat we voor u kunnen betekenen bij RTV Noord.

4. Dag TV

Bij de regionale omroepen bestaat er een middel dat Dag TV heet. Onze radioshows worden gedurende de dag ook uitgezonden met beeld op tv. Ons publiek kan op die manier meekijken in de studio, terwijl ze radio luisteren. We wisselen studiobeelden af met livebeelden van verslaggevers op locatie.

Tussendoor worden er stilstaande afbeeldingen getoond van adverteerders, de zogenaamde stills. Wanneer u een still inzet op Dag tv, komt u zo’n 35x per dag (!) voorbij. Elke week kijken er zo’n 90.000 mensen naar Dag tv van RTV Noord, een bijzonder groot aantal mensen dus. Dag tv is heel interessant wanneer u wilt adverteren met een klein budget, u kunt al gauw 5 tot 6 weken zichtbaar zijn voor een grote groep mensen bij u in de buurt: interessant!

Wilt u eens praten met een expert over adverteren met een klein budget? We komen graag bij u langs voor een vrijblijvend advies of een passende offerte. Graag tot snel!

 

arrow_drop_up arrow_drop_down