Bij RTV Noord hebben we geluisterd naar de wensen van onze bezoekers en hebben we een grote stap gezet naar een privacyvriendelijk platform.
Consumenten zijn steeds meer bezorgd over hun online privacy. Ze weigeren massaal advertentiecookies zodra ze de mogelijkheid hebben. Bovendien is de privacywetgeving aangescherpt, waardoor consumenten net zo gemakkelijk alle advertentiecookies moeten kunnen weigeren als accepteren. Ster/NPO heeft aangetoond dat 90% van de bezoekers advertentiecookies weigert wanneer hier expliciet om wordt gevraagd. Door volledig cookieloos te gaan, luisteren wij naar de wensen van onze bezoekers. We zijn zo niet afhankelijk van wetgeving omtrent persoonsgegevens en profileren onszelf als een betrouwbaar en privacyvriendelijk platform.
Beter gebruiksgemak en geen ongewenste advertenties
Een extra voordeel van cookieloze advertentieruimte is de verbeterde laadsnelheid van ons platform, wat het gebruiksgemak ten goede komt. Bovendien wordt de data van onze gebruikers niet meer doorgegeven, waardoor retargeting niet meer mogelijk is. Gebruikers worden niet langer 'gestalkt' met herhaalde advertenties zoals "Wilt u nog steeds op vakantie naar Egypte?". Dit creëert een prettige online ervaring voor onze gebruikers.
Een veiligere en kwalitatief betere advertentieomgeving
De nieuwe situatie zorgt niet alleen voor een veiligere omgeving voor onze gebruikers, maar ook voor adverteerders. Door het wegvallen van Real-Time Bidding (RTB)-partijen, die soms onaantrekkelijke banners met dubieuze aanbiedingen leverden, wordt RTV Noord als advertentieplatform kwalitatief beter en veiliger. Het totale imago van ons platform wordt dus positief beïnvloed, dat is weer positief voor de impact van uw online advertenties.
De grootste verschillen ten opzichte van de oude situatie
Contextuele targeting
Onze online teksten worden geautomatiseerd gescreend op keywords. Het is niet langer noodzakelijk dat de redactie de keywords handmatig invoert. Een robot beoordeelt bijvoorbeeld of het bericht positieve of negatieve informatie bevat en of een advertentie geschikt is of niet.
Geo-targeting
Zonder toestemming kan er geen locatie targeting meer plaatsvinden op basis van IP-adressen of GPS-informatie. We weten niet meer wie de persoon achter de bezoeker is en waar deze zich bevindt. In plaats daarvan richten we ons op wat de persoon op dat moment leest of bekijkt. Als een artikel of video bijvoorbeeld over een evenement in Winschoten gaat, krijgt het artikel het locatielabel 'Winschoten'. De locatie wordt bepaald aan de hand van de volledige tekst van het artikel. Dit zorgt ervoor dat we over het algemeen mensen bereiken die een relevante link hebben met de omgeving waar ze op dat moment over lezen. Geo-targeting kan ook worden ingevuld door een straal rondom de gewenste plaats aan te geven, bijvoorbeeld 20 km rondom Winschoten.
Restverkoop tegen eerlijke prijzen
Het inkopen van online (rest)voorraad van RTV Noord is alleen nog mogelijk rechtstreeks via RTV Noord of via het systeem OptOut. Dit betekent dat de voorraad niet meer tegen dumpprijzen wordt verkocht. Externe inkopers die voorheen via Google of andere saleshouses inkochten, zijn niet meer verbonden met onze voorraad. Hierdoor wordt onze voorraad exclusiever en beter controleerbaar.
Lazy-loading
OptOut meet standaard de viewability. Met behulp van lazy loading worden advertenties pas getoond wanneer bezoekers op de advertentiepositie belanden. Hierdoor zijn banners onderaan een pagina even waardevol als banners bovenaan een pagina.
Frequency cap
Doordat we onze bezoekers niet meer kunnen herkennen, vervalt de mogelijkheid van een frequency cap. Gezien het gemiddelde aantal paginaweergaven per gebruiker per dag, was het gebruik van een frequency cap minder relevant.
Interessegroepen
Adverteerders die aansluiten bij het onderwerp van het artikel worden over het algemeen beter gewaardeerd, wat resulteert in een hogere klikfrequentie (CTR). In de nieuwe situatie kunnen we ervoor kiezen om een deel van de vertoningen te koppelen aan een specifiek thema. Bijvoorbeeld, als u graag zichtbaar wil zijn rondom het thema 'Gezondheid en Zorg', kunnen we ervoor zorgen dat een deel van de vertoningen alleen zichtbaar is bij artikelen met dat label. Het overige deel wordt gewoon op rtvnoord.nl weergegeven en kan goed worden gecombineerd met locatie-targeting. Vanaf de zomer kunnen we ook beschikbare voorraad per interessegroep tonen.
Weer- / tijdtargeting
In overleg met adverteerders kunnen we weertargeting toepassen. Bijvoorbeeld, u adverteert pas met korte broeken als het 20 graden of warmer is. Bij lagere temperaturen kunt nog steeds adverteren, maar dan met zomerjassen. Wat betreft tijdtargeting kunnen we met adverteerders bespreken of hun doelgroep 's ochtends vroeg of juist na 20.00 uur 's avonds meer interesse heeft in het aanbod. Zo is een aanbieding van een bakker in de ochtend interessant en kan een restaurant in de namiddag starten met adverteren.
Wat verandert niet ten opzichte van de oude situatie
- Bannerformaten en posities blijven hetzelfde.
- UTM-codes kunnen op dezelfde manier worden gebruikt en klanten kunnen de resultaten nog steeds op dezelfde manier aflezen in hun analytics.
- De web- en appvertorial blijft volledig hetzelfde.
- Bannercampagnes die door ons zijn verkocht, hebben altijd voorrang op de voorraad die via OptOut wordt verkocht.
- Het aanbod van prerolls blijft ongewijzigd.
Ontdek het vernieuwde online adverteren via RTV Noord: Privacyvriendelijk, doelgericht en kwalitatief. Neem gerust contact op met één van onze accountmanagers als u meer wilt weten over cookieless adverteren!