De 10 beste Facebook tips voor uw bedrijf
24 november 2016 
2 min. leestijd

De 10 beste Facebook tips voor uw bedrijf

Te weinig klanten, een herkenbaar probleem voor ondernemers. Tegenwoordig heb je meer concurrentie dan ooit tevoren. De klanten komen niet vanzelf meer bij u aan, maar u moet achter hen aan om ze binnen te halen. Maar hoe ga je hier nu mee om? In het gratis E-book ‘Zo verdien je geld via Facebook’ vertelt Taco Oosterkamp hoe Facebook een oplossing biedt en wij geven tips. In deze blog leest u de 10 beste Facebook tips.

Dit zijn de tien beste Facebook tips:

1. Benader uw klanten via Facebook

In Nederland hebben bijna 10 miljoen mensen een account op Facebook. Hiervan gebruiken bijna 7 miljoen mensen dit medium dagelijks. Grote kans dus dat uw klanten ook op Facebook zitten. Zet een advertentie op Facebook en u bereikt al gauw de mensen die u ook daadwerkelijk wil bereiken.

2. Maak een bedrijfspagina aan

Een persoonlijk Facebook profiel is leuk om uw vakantiekiekjes te plaatsen en te zien waar uw vrienden zich mee bezighouden. Maar voor uw bedrijf heeft u een aparte Facebook pagina nodig. Deze kunt u gratis en eenvoudig aanmaken. Op deze pagina van uw bedrijf kunt u berichten plaatsen die van toepassing zijn op uw diensten en producten die u heeft.

3. Zoek uit wie uw ideale klant is

De ideale klant bestaat echt. Zorg dat u weet hoe het profiel van uw droomklant eruit ziet zodat u de berichten van uw pagina kunt richten op deze specifieke doelgroep.

4. Maak uw pagina interessant

Het mooiste zou zijn als de ideale klanten uw bedrijfspagina gaan liken en uw berichten gaan lezen. Dit gebeurt echter niet vanzelf. U moet hier uw best voor doen. Zorg daarom dat de pagina interessant is voor de lezer. Stap in de schoenen van uw ideale klant en bedenk wat hij zou willen lezen als hij naar uw bedrijfspagina op Facebook gaat. De pagina moet relevant zijn voor uw klanten, anders hebben ze er weinig aan.

5. Gebruik de app

Niets is fijner dan dat iets snel werkt en weinig moeite kost. Download daarom de Facebook pagina-app op de smartphone. Hiermee kunt u altijd en overal berichten plaatsen op uw bedrijfspagina.

6. Deel foto’s

Geen zin om een bericht te schrijven? Plaats dan foto’s of video’s. “Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden.” Een bekende uitspraak en het werkt. Plaatjes kijken gaat sneller dan teksten lezen. Een foto met één korte zin werkt helemaal goed. Het zorgt voor net iets meer communicatie en dus is er meer contact.

7. De kracht zit in herhaling

Als u een tijdje niets nieuws te melden heb, wat uiteraard een keer kan gebeuren, ga dan gewoon herhalen. De kans dat de lezer het bericht leest met de gedachte ‘hé, dit heb ik al gelezen’, is aanzienlijk klein. Zorg er dan wel voor dat er ongeveer drie maanden tussen zit. Maar het is misschien niet eens erg om hetzelfde bericht nog een keer te lezen. Zolang er maar inspiratie en relevantie in verwerkt zit.

8. Gebruik Call to Action

Als u weet wat u wil bereiken, dan weet u ook wat u van uw lezers nodig hebt om uw doel te bereiken. U wilt bijvoorbeeld dat men uiteindelijk bij uw productinformatie op de website terecht komt. Daarvoor moet men nog wel vanuit Facebook doorklikken naar uw website. Zorg er dan voor dat u vertelt waarom het van belang is voor de lezer om door te klikken. Dit noemen we in marketingtermen Call to Action, het aanzetten tot actie. Vaak wordt dit vertaald in een call to action button; een opvallende button die uitnodigt om door te klikken.

9. Niet te groot beginnen

Een heel belangrijke tip: begin klein. Bij het opstarten van een bedrijfspagina op Facebook kunt u bijvoorbeeld beginnen met een weggever. Hiermee trekt u de aandacht van de lezer en is de kans op conversie naar de website groter dan wanneer u direct op een grote transactie aanstuurt. Begin bijvoorbeeld met het weggeven van een klein cadeautje in ruil voor een e-mailadres.

10. Bouw een netwerk

Zorg ervoor dat u in het begin van adverteren op Facebook een netwerk opbouwt door het door te vertellen aan familie, vrienden en kennissen. Mond-tot-mondreclame werkt nog altijd, ja zelfs in de 21ᵉ eeuw, erg goed. Het is eigenlijk de beste reclame die je maar kunt hebben.

 

Bron: Oosterkamp, T. (2016, oktober). Zo verdien je geld via Facebook. Utrecht: Kapalua B.V.