Bij het inzetten van radiocommercials, wordt er vaak direct gekeken naar de meest voorkomende lengte: 15 seconden. Terwijl uw boodschap zich misschien wel beter leent voor een langere radiocommercial. Of u heeft zo’n korte boodschap, dat een korte commercial minstens net zoveel impact heeft. Voordat u dus kiest voor het aantal seconden, is het beter om eerst goed na te denken over de inhoud van uw radiospot.
Hoe langer, hoe origineler
Uit een onderzoek van de Ster bleek dat de lengte van de radiocommercial bepalend is voor het beoordeling van de luisteraar. Een radiospot wordt beoordeeld als origineler, onderhoudender en boeiender, naarmate de lengte van de radiocommercial toeneemt. Dat is natuurlijk gunstig, de luisteraar zal eerder geneigd zijn iets te doen met de informatie die wordt verkregen uit de spot.
Nadelen lange radiospots
Toch zit er een groot nadeel aan lange commercials. Hoe langer de radiocommercial is, hoe moeilijker deze te volgen is door de luisteraar. Dat komt vaak doordat er opeens ruimte is voor meerdere boodschappen. In een korte spot wordt vaak 1 boodschap gecommuniceerd, bijvoorbeeld: “De appels zijn deze week in de aanbieding”. In een spot die langer is, worden meestal meerdere boodschappen gecommuniceerd, bijvoorbeeld: “De appels zijn in de aanbieding” en “We leveren ze gratis bij u thuis” en “We hebben ook alles voor een lekkere lunch”. Doordat er meerdere boodschappen zitten in de radiocommercial is het lastiger te volgen voor de luisteraar. Deze weet niet meer wat de USP is van de adverteerder en waarom ze deze producten/diensten zouden moeten afnemen.
Tag-on
Het gebruik van een tag-on is een perfect middel om de boodschap nog even aan te stippen of te herhalen. Daarnaast kan in een tag-on (meestal 5 seconden) nog de website worden genoemd. Dit draagt bij aan de neiging om iets op te zoeken over de dienst of het product.
Bron: Ster, onderzoek hits voor radiocommercials