Hoe overtuigt u luisteraars met uw radiocommercial? Wederkerigheid!
29 juni 2023 
1 min. leestijd

Hoe overtuigt u luisteraars met uw radiocommercial? Wederkerigheid!

Aan de hand van de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini kijken we op welke manieren u consumenten kunt overtuigen van uw product of dienst. Cialdini is oud-hoogleraar marketing en psychologie en zette zijn principes op een rij. We vertellen u graag hoe u deze beïnvloedingsprincipes inzet in radiocommercials. In deze zevende blog: Wederkerigheid.

Wederkerigheid op radio

Voor wat hoort wat. Een bekende uitspraak, maar ook het uitgangspunt van dit beïnvloedingsprincipe. Wanneer iemand ons iets geeft (en dat kan een compliment of felicitatie zijn, maar ook een cadeautje), hebben we het gevoel dat we diegene iets moeten teruggeven. U kunt dus iets weggeven en daar op subtiele wijze iets voor terugvragen, zonder dat de consument dit als vervelend ervaart. Het is namelijk logisch in onze hoofden dat diegene iets terugkrijgt.

Aanbieder van maaltijdboxen Hellofresh maakt hier veel gebruik van door bijvoorbeeld de eerste maaltijdbox gratis aan te bieden. Daarna is de consument eerder geneigd om een abonnement af te sluiten. Zo’n cadeautje hoeft u zeker geen geld te kosten, het kan ook in de vorm van waardevolle content zijn. Zet als merk altijd de eerste stap en vraag er eventueel iets kleins voor terug, zoals een review of een e-mailadres.

Hoe past u dit toe in een radiocommercial?

In een radiocommercial zijn deze cadeautjes natuurlijk heel goed aan te bieden. Echter, het wordt nog niet veel gedaan. Meestal wordt er van de luisteraar verwacht dat deze direct een aankoop doet, dat is in de meeste gevallen geen realistische verwachting. Geef een cadeautje weg, en pas het principe van wederkerigheid toe. Denk aan deze voorbeelden:

  • Download het gratis e-book op www…
  • Vraag een proefpakket aan
  • De eerste week/maand gratis
  • Bekijk de video vol tips op www…
  • Beluister de podcast met onze bevindingen

Voorbeeld wederkerigheid

Het beïnvloedingsprincipe wederkerigheid wordt ingezet bij de radiocommercial van Oosterlengte Winschoten, deze draaide op Radio Noord.

“Voice-over: Voor iedereen die lekker en gezond wil eten, levert maaltijdservice Oosterlengte iedere dag gratis bezorgd een heerlijke maaltijd. Luisteraar: Lekker en gezond? Dat wil ik dan eerst weleens proeven. Voice-over: Dat mag! Een hele week lang. Gun jezelf of iemand anders de proeftijd.”

Beluister radiocommercial: Oosterlengte