We krijgen soms te horen dat radio en tv niet goed meetbaar zijn. Dat is niet zo, want in een evaluatie kunnen we u precies laten zien hoeveel mensen u heeft bereikt en hoe vaak. Maar uit onderzoek blijkt ook dat door de inzet van tv en radio uw online cijfers omhoog gaan. En dat is lekker nieuws voor de online marketing fans. Zo werken online en offline dus prima samen!
TV-kijker en radio luisteraar gaan naar online
In dit Double Proof onderzoek zijn de effecten van radio- en tv-campagnes op online resultaten aangetoond. Daarbij is gekeken welke kenmerken van de campagnes het meest verklarend zijn voor de online resultaten. Dit is de top 5:
- Campagne inzet met TV en radio achter elkaar werkt veel effectiever dan de inzet van TV en radio tegelijkertijd
- Activatie campagnes op TV en radio op zichzelf presteren het meest kosteneffectief. Beter dan het tegelijkertijd inzetten van TV en radio en via branding campagnes
- Doelgroepzenders realiseren voor TV en radio de grootste volumes en presteren het meeste kosteneffectief. Dit in tegenstelling tot de bereikzenders
- Resultaten op week- of weekenddagen verschillen nauwelijks. De kosten per effect zijn hierbij het laagst voor TV op weekdagen en radio in het weekend
- Non-prime inzet op TV en radio levert veel resultaat tegen lage kosten
Tips om meer websitebezoek te genereren
Op grond van de campagneresultaten formuleren de onderzoekers de volgende tips:
- Zorg voor een 100% heldere branding in uw campagne op radio en tv, voor een duidelijke communicatie van de URL en een heldere call to action.
- Zorg verder dat de SEO en SEA geoptimaliseerd zijn en gebruik dezelfde online keywords als in de RTV-campagne.
Zo is er weinig tot geen verwarring en haalt u het meeste uit uw campagnes.