In onze vorige blog schreven we al over de basis van een persbericht. Met deze laatste tips valt uw persbericht nog nét wat meer op in de mailbox van de redactie.
Een persbericht is geen advertentie
Bij het schrijven van het persbericht moet u zich kunnen verplaatsen in de rol van journalist. Wat is de nieuwswaarde van uw bericht? Waarom is het interessant voor de doelgroep van RTV Noord? Het is belangrijk om te onthouden dat een persbericht geen advertentie is, maar een nieuwsbericht. Probeer echte reclametaal te vermijden. Houd u zich aan de feiten, formuleer helder en blijf to-the-point. Vermijd sfeerwoorden zoals mooie, uniek of beste, tenzij u er bewijs voor heeft dat het echt zo is.
Oprolbaar
Een persbericht moet oprolbaar zijn. Dit houdt in dat de eerste alinea de belangrijkste informatie bevat en de laatste alinea de minst belangrijke informatie. Zo kan een journalist eenvoudig de laatste alinea(‘s) verwijderen als er te weinig ruimte is om uw bericht volledig te plaatsen.
Schrappen
Schrijven is schrappen. Voorkom dubbele informatie in uw bericht, kijk na het schrijven nog eens kritisch naar de tekst. Persberichten zijn zelden langer dan één A4-tje. Laat uw persbericht even nalezen door een ander. Ook al bent u nog zo zeker van uw zaak, een fout is snel gemaakt en staat slordig. Voorkom ook de veelvuldige herhaling van bepaalde woorden. Zoek naar synoniemen of gebruik verwijzingen.
Actief
Gebruik in uw schrijfstijl zoveel mogelijk de actieve vorm en schrijf in de tegenwoordige tijd. Een combinatie van zakelijke informatie en persoonlijke toevoegingen leest prettig. Gebruik bijvoorbeeld quotes van betrokken personen om uw verhaal iets levendiger te maken.