Online commercials zijn irritant
19 mei 2015 
1 min. leestijd

Online commercials zijn irritant

Tijdens gesprekken met onze adverteerders krijgen we regelmatig de vraag wat een online campagne toevoegt. En of het überhaupt wel effectief is en niet juist averechts werkt. “Ik vind die ongevraagde commercials zelf maar irritant en klik het dan ook gelijk weg. Ja, of het moet gelijk m’n aandacht pakken, dan wil ik het nog wel afkijken….” Een interessant onderwerp waar gelukkig onderzoek naar is gedaan. Wat maakt een (online) commercial nu zo interessant dat het ‘t afkijken waard is?

TV en online gecombineerd

Uit onderzoek van Mediacom en SPOT (2013) over de impact van video, is al gebleken dat de combinatie van een TV- en online campagne effectiever is dan deze twee media afzonderlijk.  TV commercials hebben een groot effect op de houding van de kijker ten opzichte van merken. Wilt u bij de kijker/consument de merkhouding beïnvloeden of veranderen dan doet u dit met een TV campagne. Wilt u extra waarde aan uw merk toevoegen? Dan is het beter om de TV campagne te ondersteunen met een online campagne.

Voorbeeld: Kijkers vonden KPN vaker innovatief, persoonlijk en open, na het kijken van de online commercial van KPN, dan voordat ze het filmpje hadden gezien.

Hoewel we dus kunnen roepen dat online commercials irritant zijn, blijkt uit onderzoek dat ze wel degelijk een meerwaarde creëren voor het merk. De commercials werden niet als irritant gemarkeerd, maar gaven het merk juist een positiever beeld.

Recycle niet!

Een belangrijke tip is om uw TV commercial niet te recyclen naar een online variant. Dit wordt vaker negatief beoordeeld en leidt tot wegklikken. Driekwart van de online videokijkers geeft aan online commercials niet af te kijken als de mogelijkheid tot wegklikken wordt geboden. Het zijn vooral de zeer sterk aansprekende, leuke en korte online commercials die volledig worden bekeken. Maar wat maakt nu een online commercial zo sterk en interessant?

 

Wat heb je te bieden?

Een online commercial moet iets nieuws of extra’s bieden ten opzichte van de reguliere TV commercial. Aspecten als humor, lengte (hoe korter hoe beter), duidelijkheid en originaliteit maken dat online commercials eerder volledig worden afgekeken. Ook wordt de mogelijkheid tot het aangaan van interactie met een merk (in de online commercial) als positief ervaren. 44% van de ondervraagden is positief over deze mogelijkheid. Interactiviteit zorgt voor een verrassingselement en maakt de online commercial origineel en dus beter.

Onze beste tips:

  • Zorg voor een heldere, krachtige boodschap die de gewenste merkwaarden weergeeft.
  • Gebruik verrassende elementen zodat je wordt opgemerkt.
  • Zorg dat in de eerste 5 seconden je merk wordt genoemd.
  • Maak gebruik van de voordelen van het medium (interactie, plaatsbepaling, Social Media)
  • Richt u op de juiste doelgroep door middel van targeting

Wilt u advies over de inzet van uw online campagne? Neem contact op met één van onze accountmanagers, zij helpen u graag verder!

Bron: onderzoeksbureau MediaTest: Onderzoek van 6 online commercials onder 400 respondenten