U wilt een radiocommercial laten maken. Vervolgens komt de vraag van de producent: ”Wilt u een mannenstem of een vrouwenstem gebruiken?”. U heeft geen idee en kiest waarschijnlijk op gevoel. Toch is deze keuze van invloed op het succes van uw radiospot.
Soundbase, één van onze producenten van radiocommercials, liet in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen een onderzoek uitvoeren over mannen- en vrouwenstemmen in commercials. Uit dit experiment bleek dat een vrouwenstem in veel gevallen effectiever was dan een mannenstem. Terwijl er in praktijk meer gebruik wordt gemaakt van mannenstemmen…
Publiek houdt van stereotypen in radiocommecial
In het onderzoek kwam naar voren dat we ons nog graag laten leiden door oude stereotypen. Bij typische mannenproducten (zoals scheermesjes of auto’s), luistert het publiek liever naar een mannenstem. Wanneer een man deze spots inspreekt, wordt dit gezien als betrouwbaar en professioneel. Bij typische vrouwenproducten (zoals make-up of sieraden) luisteren we liever naar een vrouwenstem. We luisteren in dit geval liever naar een vrouw omdat dat wordt gezien als aardiger en aantrekkelijker.
Vrouwenstem beter bij neutrale producten
Het verschil zit hem echter in de zogenaamde ‘neutrale’ producten. Denk hierbij aan een koffiezetapparaat, of meubilair. Wanneer een vrouwelijke stem wordt gebruikt in een radiocommercial voor neutrale producten, worden deze radiocommercials aanzienlijk positiever gewaardeerd. Daarmee heeft de sekse van de voice over dus invloed op de aankoopbeslissing van de luisteraar.
Voor neutrale producten geldt dus dat er beter gekozen kan worden voor een vrouwenstem. Op dit moment worden de meeste radiocommercials echter ingesproken door mannen. Als adverteerder kun je hier dus zeker je voordeel mee doen!
Bron: Soundbase