Komen er ooit commercials voorafgaand aan een serie of film van Netflix? De online streamingdienst is groot geworden met het abonnementenmodel en dat is niet voor niets zo populair. Je zou het niet verwachten maar toch zit Netflix al vol reclame.
De Netflix-abonnee huivert bij de gedachte aan reclame. Het is één van de belangrijkere redenen waarom kijkers kiezen voor Netflix. Uit recent onderzoekt bleek dat intensieve Netflix kijkers in totaal zo’n 160 uur per jaar aan reclame bespaard blijft. Als je er een rekensom op los laat loopt Netflix waarschijnlijk miljarden aan reclame inkomsten mis. Dit weegt echter niet op tegen de 1,34 miljard omzet die het bedrijf wereldwijd ophaalt met abonnementen. Als ze besluiten wel met reclame te beginnen zullen er ongetwijfeld veel abonnees afhaken.
Kevin Spacey houdt van games?
Als je net als ik verslaafd bent aan series, let dan goed op want dan zal je toch reclame-uitingen tegenkomen. Heeft u de populaire serie House of Cards gezien? In seizoen 1 is er een scène waarin de hoofdrolspeler Kevin Spacey een kamer binnenkomt en tegen een tegenspeler zegt: “Is that a PS Vita? Which games does it have?” De persoon zegt: “All of them.” Spacey antwoordt dat hij een console thuis heeft, want hij speelt graag om te relaxen. En: “I oughta get one of these for the car.”
Product placement in plaats van commercials
Het is ook geen toeval dat iedereen in deze serie graag een van de biertjes van brouwer Anheuser-Busch InBev drinkt. Netflix heeft deals gesloten met de bierproducent en ook met Samsung voor product placement in House of Cards. In Orange Is The New Black zie je regelmatig een beker Pepsi, een Samsung telefoon, een zak Fritos en een Dell computer voorbijkomen. Netflix zegt dat de producenten van de series bepalen hoeveel en welke merken in de series voorkomen. We mogen er wel vanuit gaan dat Netflix een aanzienlijk bedrag aan non-spotreclame krijgt.
De irritatiefactor heeft met geloofwaardigheid te maken
Zolang de trouwe abonnee er maar geen last van heeft is het allemaal prima toch? Zolang het maar niet gaat irriteren, zoals spotreclame op tv wat vaak gebeurd. Het moet wel geloofwaardig blijven. De meeste kijkers vinden Kevin Spacey wel cool en niemand vindt het gek als hij thuis stoom moet afblazen door even te gamen op zijn PS Vita. Dat geloof je. Heel anders wordt het als De Cock (met C-O-C-K) in de serie Baantjer tussen twee moorden door ineens een Yakultje drinkt. In Goede tijden Slechte tijden eten de personages ineens in bijna elke scene een zakje Haribo snoepjes of Dorito chips. Ook dit is product placement.
Volgens mediabureaus zal de Netflix-kijker zich niet irriteren als er één reclamespot wordt getoond voordat een serie of film begint. Dan moet het overigens wel een kwalitatief hoogstaande commercial zijn, rekening houdend met de interesses van de kijker. Netflix luistert naar de abonnee en gelukkig weten ze precies wat deze wel en niet wil. Reclamecommercials willen ze in ieder geval niet. Dan liever nog iets meer betalen voor een abonnement. Al weten adverteerders inmiddels dat de mogelijkheid er is om bij Netflix op andere manieren in beeld te komen…
Bron: http://www.frank.news/2016/07/28/zo-komt-reclame-op-netflix/