”Televisie is helemaal niet dood” verkondigde Mark Ritson tijdens Tell A Vision in België over de toekomst van televisie. Wij zijn het er natuurlijk wel mee eens, maar hoe zit dat dan? ‘Ze’ zeggen toch steeds vaker dan ‘niemand’ meer gewoon tv kijkt? Niets blijkt minder waar als we in de cijfers kijken. TV blijkt hardstikke springlevend te zijn…
TV is een kwestie van perceptie
We worden toch om onze oren geslagen met allerlei feiten en cijfers dat de (video) views op Facebook en YouTube sky high zijn en dat de traditionele TV-zenders daar zwaar onder lijden? Het gaat volgens Ritson echter om de perceptie. Ritson heeft namelijk een simpele verklaring voor de reden dat online video ‘veel groter’ wordt of al is dan TV. “De mensen die bij tech- en social mediabedrijven werken, liegen ons voor. En ze komen er mee weg door statistieken met elkaar te vergelijken die niet met elkaar te vergelijken zijn.”
Voorbeeld cijfers over online en tv
Hij neemt daarvoor het WK voetbal in Brazilië van 2014 als voorbeeld. ESPN meldde gemiddeld 4,6 miljoen kijkers te hebben per wedstrijd, terwijl de digitale wereld repte over 115 miljoen digitale views. “Een digitale view heb je al snel,’’ zegt de Australiër. “Als je op je mobiel langs een video scrolt en je hebt twee seconden gekeken, dan is dat al één view. Zo kom je dus al snel op 115 miljoen views. Wat als ik de digitale view omzet in een ‘gemiddelde permanente TV-view’ (lees: je zit voor de buis en kijkt veel meer dan die twee seconden naar het beeldscherm). Dan kom ik uit op 300.000.”
Maar, de gemiddelde marketeer trapt er volgens hem in en gaat zijn reclamebudget heroverwegen.
Televisie is niet dood
Televisie is gewoon nog steeds hét massamedium met miljoenenpubliek, nog net zoals vroeger. En heeft ook nog eens de meeste impact. En bereik plus impact is de gouden formule voor alles en iedereen die reclame maakt. Want hoeveel bereik maak je met online video’s die je wegzet als advertentie op een niet-relevant medium? Dat is maar zeer de vraag…
Ritson concludeert: Tv is verre van dood, maar gaat een interessant decennium tegemoet. Digitale video vervangt TV niet, onderstreept hij. En met TV weet je als marketeer wat je krijgt voor je geld (lees: bereik en impact), terwijl je dat bij online adverteren nog maar moet afwachten. Om af te sluiten met het volgende statement: ”De enige manier waarop Google en Facebook TV zullen verslaan, is door TV op te kopen en het vervolgens af te sluiten.”