Gedurende de werkdagen worden alle radioprogramma’s op Radio Noord niet alleen uitgezonden via de radio, maar ook via TV Noord. We noemen dat dag-tv. Zo kan ons publiek de hele dag meekijken in de studio bij de presentator en producer. Tienduizenden mensen doen dit op dagelijkse basis.
Het is niet alleen leuk voor ons publiek, maar ook een mooie kans voor adverteerders. Want ieder kwartier komt er een rondje ‘advertenties’ in beeld, ter afwisseling van de beelden in de radiostudio. Deze advertenties tijdens dag-tv zijn stilstaande beelden en we noemen ze ‘stills’.
Wat is een still?
Stills op dag-tv worden van 06.00 tot 18.00 uur om het kwartier uitgezonden op TV Noord. Er zijn dan een aantal ‘advertenties’ achter elkaar te zien. Een still-commercial is, zoals de naam al zegt, een stilstaand beeld op televisie. Hier zit geen voice-over bij, want dat zou de radio-uitzending verstoren. De still is 15 seconden in beeld, daarna vertonen we de volgende still. Soms wordt een boodschap in 3 verschillende stills achter elkaar getoond. Denk dan aan 3x 5 seconden.
Houd het bij één boodschap
Als een ondernemer door middel van een still-commercial zijn of haar doelgroep wil bereiken, kan er een dag-tv pakket worden ingezet. Maar dan komt het… Wat gaat u communiceren? Het komt nog regelmatig voor dat ondernemers hun advertenties volzetten met veel verschillende boodschappen. Met veel teksten, verschillende afbeeldingen en veel afleiding zoals telefoonnummers, openingstijden, adressen etc. Dit is zonde, want de kijker (consument) gaat nooit in 15 seconden alle boodschappen lezen. Maar hoe dan wel?
Tips voor de beste stills op dag-tv
1. Gebruik maximaal 10 woorden
2. Communiceer één boodschap
3. Houd het simpel
4. Gebruik één visual
Bij Kruidvat communiceren ze ook één boodschap per commercial terwijl er wel veel verschillende acties in de winkel zijn. In abri’s laat McDonald’s ook altijd 1 product zien. Of ze hebben een nieuwe smaak milkshake of de Big Tasty is weer terug. Nooit een combinatie van beide.
Op de ring Groningen zag ik vandaag een reclamemast van IKEA met hun bestel en ophaalservice. Zo hoeft u niet meer die enorme woonwinkel door als u maar een paar producten nodig hebt. Die producten staan vier uur later voor u klaar. Wat ze er niet bij vertellen is dat het € 15,00 per bestelling kost, dat zie ik dan later op de website. Maar ook IKEA had voor deze boodschap maar een paar woorden nodig. Net genoeg om te kunnen lezen terwijl ik er met 70 km per uur voorbij rijd.
Houd het bij een gemakkelijk boodschap en overtuig uw doelgroep en onze kijkers met één boodschap. De uitgebreide informatie kunt u wel kwijt op uw website, waar deze mensen gaan kijken wanneer ze interesse hebben.
Wilt u weten of wij uw doelgroep bereiken met dag-tv? Bel of mail dan eens met Rianne, Fred of Sebastian, wij adviseren u er vrijblijvend over!