Welke stem werkt beter voor een voice over? Mannen of vrouwen?
14 juli 2023 
1 min. leestijd

Welke stem werkt beter voor een voice over? Mannen of vrouwen?

U wilt een commercial laten maken. Vervolgens komt de vraag van de producent: ”Welke stem wilt u gebruiken?”. U heeft geen idee en kiest waarschijnlijk op gevoel of op smaak. Toch is deze keuze van invloed op het succes van uw radiospot.

Soundbase, een producent van radiocommercials, liet in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen een onderzoek uitvoeren over mannen- en vrouwenstemmen in commercials. Uit dit experiment bleek dat een vrouwenstem in veel gevallen effectiever was dan een mannenstem. Terwijl er in praktijk meer gebruik wordt gemaakt van mannenstemmen…

Publiek houdt van stereotypen in radiocommecial

In het onderzoek kwam naar voren dat we ons nog graag laten leiden door oude stereotypen. Bij typische mannenproducten (zoals scheermesjes of auto’s), luistert het publiek liever naar een mannenstem. Wanneer een man deze spots inspreekt, wordt dit gezien als betrouwbaar en professioneel. Bij typische vrouwenproducten (zoals make-up of sieraden) luisteren we liever naar een vrouwenstem. We luisteren in dit geval liever naar een vrouw omdat dat wordt gezien als aardiger en aantrekkelijker.

Vrouwenstem beter bij neutrale producten

Het verschil zit hem echter in de zogenaamde ‘neutrale’ producten. Denk hierbij aan een koffiezetapparaat, of meubilair. Wanneer een vrouwelijke stem wordt gebruikt in een radiocommercial voor neutrale producten, worden deze radiocommercials aanzienlijk positiever gewaardeerd. Daarmee heeft de sekse van de voice over dus invloed op de aankoopbeslissing van de luisteraar. Voor neutrale producten geldt dus dat er beter gekozen kan worden voor een vrouwenstem. Op dit moment worden de meeste radiocommercials echter ingesproken door mannen. 

Stemdiversiteit vergroot de creatieve mogelijkheden

Door te kiezen voor zowel een mannen- als vrouwenstem, creëert u een breder scala aan creatieve mogelijkheden. Verschillende stemmen kunnen verschillende emoties, tonen en stijlen overbrengen of een gesprek met elkaar voeren, waardoor uw radiocommercials meer variatie en impact krijgen. Het gebruik van diverse stemmen is dus óók een mogelijkheid.

Stemmen die resoneren met de doelgroep vergroten betrokkenheid

Door zorgvuldig te overwegen welke stem het beste aansluit bij de interesses en voorkeuren van uw doelgroep, vergroot u de betrokkenheid van de luisteraars. Als uw radiocommercial een product promoot voor kinderen, is het handig om de commercial te laten inspreken door een kind. Verkoopt u een dienst voor ouderen? Kies dan ook iemand die meer past bij de leeftijd van uw doelgroep.

Stemkeuze als middel voor merkpositionering

Het selecteren van de juiste stem voor uw radiocommercial kan een krachtig hulpmiddel zijn om de positionering van uw merk te versterken. Denk aan bekende merken zoals Kruidvat of Lidl. Door consistent gebruik te maken van een specifieke stem of stemtype in al uw commercials, bouwt u aan een herkenbare en consistente merkidentiteit. Een karakteristieke stem kan fungeren als een onderscheidend element dat bijdraagt aan de branding. 

Meer weten over welke keuzes u kunt maken óf wilt u weleens weten welke stem we u zouden adviseren? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Het is helemaal aan u!


Bron: Soundbase