We weten inmiddels dat lezers online geen tijd nemen om uw webtekst eens op hun gemak door te lezen. Binnen enkele seconden wordt de tekst gescand. Des te belangrijker is het dat uw tekst zo ‘smooth’ mogelijk loopt, en dat u de scannende lezer begeleidt naar uw uiteindelijke doel. Of dat nu het kopen van een elektrische tandenborstel is of het lezen van gerelateerde reisblogs, dat maakt niets uit.
Deze zes tips helpen u de aandacht te krijgen van de scannende lezer.
Gevarenzones: hier moet u uw webtekst niet plaatsen
U wilt natuurlijk dat uw bezoekers uw tekst ook echt lezen. Met de technologie van nu kunnen we mooi uitsluiten waar de bezoekers wel en niet kijken op de webpagina. Er zijn 3 zones die het niet goed doen. Vermijd deze plekken:
- de rechterkant van de pagina
- onder de paginavouw
- dichtbij een groot visueel element: bannerblindheid
Een ouwe gouwe: call-to-actions
U mag uw lezers best een beetje dwingen op een knopje te klikken. Het lijkt een soort aansporing, dat ene duwtje in de rug in de gebiedende wijs of imperatief. Auteurs Aerts en Gilis geven aan dat hun ‘Lees meer artikelen over…’ acht keer zo vaak werd aangeklikt vergeleken met ‘Dit artikel gaat over…’. Een behoorlijk verschil!
Positieve woorden geven ook een extra dimensie aan uw call-to-action. Deze woorden moeten het resultaat van de actie meteen weergeven. Gebruik liever ‘Vind een vacature’ dan ‘Zoek een vacature’, want vinden is wat uw bezoeker uiteindelijk wil!
Intro’s schrikken de scannende lezer af
Het is iets dat nog veel voorkomt: inleidende alinea’s die even vertellen dat het bedrijf precies begrijpt wat u wil, en dat zij voor u de oplossing zijn omdat X en Y. Vaak is dat niet nodig. Voor uw bezoeker is het fijn om meteen to the point te komen op de webpagina: wat valt er te halen?
Maak het de scannende lezer makkelijk qua structuur
Soms is een pagina nu eenmaal langer, omdat er gewoon veel te vertellen valt. Als webtekstschrijver maakt u vast al gebruik van tussenkoppen, iets wat natuurlijk en vanzelf gaat. Maar de bezoeker moet dan misschien wel wat ver scrollen om te zien wat er allemaal gaat komen. Biedt de bezoeker daarom een lijstje ‘springlinks’ aan, zodat ze meteen een overzicht hebben.
Titels
Hoe trots u ook bent op een inspirerende titel zoals ‘Van dag tot dag’ waarmee u online bankieren bedoelt, is dit veel te vaag voor de lezer. ‘Bankieren’ is een stuk daadkrachtiger en navigeert de snelle, scannende lezer meteen naar de juiste plek, hoe leuk die marketingtitel ook klinkt.
Overschat uw publiek niet met ingewikkelde productnamen
Zowel in titels van uw webtekst als in de bodytekst is dit een belangrijk aandachtspunt. U kunt niet verwachten dat uw lezer technische termen of productnamen kent.