Op onze Commerciële afdeling krijgen we regelmatig de vraag of we een persbericht kunnen oppakken. En of we redactionele aandacht kunnen geven aan een evenement, een zoveel jarig bestaan, een nieuw bedrijf of een nieuw innovatief product. Dit zijn in de meeste gevallen slimme ondernemers die op zoek zijn naar free publicity. Helaas kunnen wij als het om redactionele aandacht gaat, niet meer betekenen dan uw persbericht door te sturen naar de juiste afdeling of verslaggever. Onze Commerciële afdeling is qua inhoud gescheiden van de redactie, om het nieuwsorgaan onafhankelijk te houden. De redactie bepaalt welke berichten het nieuws halen.
Natuurlijk helpen we u wél graag op weg, dus daarom een aantal tips voor het maken van een goed persbericht!
De opbouw van een persbericht
Wanneer u een persbericht schrijft, helpt u de redactie in feite. U maakt namelijk zelf al een mooi begin door het nieuws goed te omschrijven op een onafhankelijke manier, zoals de redactie dat ook zou doen. Een persbericht heeft een vaste structuur, zodat het makkelijk scanbaar is voor journalisten en verslaggevers. U doet er dus goed aan om te schrijven volgens deze structuur.
Het bericht bestaat uit de volgende onderdelen:
Duiding
Begin uw persbericht duidelijk: geef aan dat het om een persbericht gaat. Schrijf daarom ‘Persbericht’ bovenaan het bericht. Vermeld ook de datum en de plaats.
Kop
De kop moet in één zin de boodschap samenvatten die u met het bericht wilt overbrengen. Het mag wel prikkelen, maak uw lezer nieuwsgierig om verder te lezen. U kunt eventueel een onderkop gebruiken om de kop te verduidelijken, maar vermijd lange zinnen.
Intro
In de intro, ook wel lead genoemd, staat kort en bondig de belangrijkste informatie: wie, wat, waar, wanneer, waarom? Na het lezen van de intro moet de strekking van uw bericht duidelijk zijn, de rest van de tekst geeft meer achtergrondinformatie. De intro is kort, houd 30 tot 50 woorden aan.
Uitwerking
Na de intro volgt een verdere uitwerking. Vermeld nogmaals het belangrijkste nieuws, maar geef meer toelichting en achtergrondinformatie en plaats de informatie in de juiste context.
Noot voor de redactie
Een persbericht sluit u af met een noot voor de redactie. Hierin geeft u aan waar een journalist of redacteur meer informatie kan krijgen. Geef namen, e-mailadressen en telefoonnummers op van contactpersonen, of verwijs naar een website voor meer informatie. Meestal staat deze noot los van het bericht, gebruik voor de duidelijkheid een aantal witregels of een horizontale lijn. Geef ook aan dat deze informatie niet voor publicatie bedoeld is. U wilt natuurlijk niet dat persoonlijke contactgegevens worden overgenomen in de media.
Bijlagen (optioneel)
Is er een uitgebreid rapport dat bij uw nieuws hoort, of is er beeldmateriaal dat een journalist kan gebruiken? Voeg deze informatie dan toe in de vorm van een bijlage en verwijs ernaar in uw e-mail.